Queens Game

Extended Media samarbeida med professor Maureen Thomas ved Den norske filmskolen (del av Høgskolen i Innlandet – INN) på «Queens Game«, eit nyskapande kunstnarleg forskingsprosjekt finansiert av Program for kunstnarleg utviklingsarbeid (PKU, prosjektstøtte 29).

«Queens Game» utforsker hvordan interaktiv digital historiefortelling kan engasjere publikum med historie på nye og meningsfulle måter. Prosjektet går lenger enn tradisjonelle, lineære fortellinger, og utvikler i stedet et «HiStoryGame» – et historisk spill der brukeren selv har stor frihet og lever seg inn i handlingen. Historien er inspirert av livet til dronning Margrete I av Danmark, Norge og Sverige, og hennes tilknytning til Akershus festning.

Extended Media hadde en viktig rolle i utviklingen av spillet, og tok ansvar for mange ulike oppgaver som krevde både teknisk kunnskap og kreativitet. Vi designet og lagde spillets brukergrensesnitt (GUI), og passet på at det var både pent å se på og lett å bruke. Teamet vårt laget en mengde 3D-modeller, alt fra karakterer og gjenstander til hele spillmiljøer. Vi sto også for utformingen av spillnivåene, med nøye planlegging for å få det beste ut av både utseende og spillopplevelse. Animasjon og rigging ga liv til karakterene, og detaljert teksturering ga 3D-modellene et realistisk utseende. I tillegg gjorde Extended Media research for å forbedre ulike deler av spillet, og for å sikre at det var teknisk mulig å gjennomføre og at spillerne fikk en best mulig opplevelse.

Siden prosjektet var en del av et akademisk forskningsarbeid, hadde Extended Media ansvaret for å dokumentere prosessen og resultatene grundig. Dette resulterte i over 40 dokumentar- og reklamevideoer, og to nettsider om prosjektet. Extended Media forberedte også egne presentasjoner til hver av de åtte konferansene og seminarene der Queens Game ble vist frem.

Spillet utspiller seg i to parallelle verdener, og vi valgte derfor distinkte visuelle stiler for hver av disse: en mer realistisk stil for middelalderborgen og en mer eventyraktig stil for drømmeverdenen. Denne dualiteten influerte vår tilnærming til utviklingen av komponentene som ble benyttet i spillmiljøet i Unreal Engine.

For å sikre at spillet ble historisk korrekt og hadde en helhetlig stil, gjorde vi grundig research på middelaldersk design, spesielt av rekvisitter. Vi studerte gjenstander fra perioden, bevarte bygningsdetaljer, og ikke minst illuminerte manuskripter fra middelalderen. De fantasifulle figurene, skrifttypene og andre grafiske elementer i spillet er direkte inspirert av kunsten og stilen i disse manuskriptene. Dette sørger for at spillet er tro mot tidsperioden og skaper en visuelt ekte middelalderverden.

Noen av 3D-rekvisittene var viktige for selve spillopplevelsen og hadde sentrale funksjoner i spillets mekanikk. I tillegg til rollen de hadde i spillet, undersøkte vi også om det var mulig å lage fysiske kopier av dem med 3D-printing. Dette var en del av en større undersøkelse av hvordan «Queens Game» kunne utvides til å omfatte mer enn bare den digitale spillverdenen, for eksempel med fysiske produkter, interaktive utstillinger eller læringsverktøy. Derfor tok designerne hensyn til slike ting som om de lot seg printe, hvilke materialer som kunne brukes, størrelse, holdbarhet og om de trengte etterbehandling (f.eks. maling eller montering) allerede da de laget 3D-modellene.

Som ledd i sin satsing på innovasjon, utforsket «Queens Game«-prosjektet potensialet i fremvoksende medieteknologier for å utvide grensene for tradisjonell spillopplevelse. Dette omfattet eksperimentering med holografiske display, hvor man så for seg hvordan karakterer eller spillelementer kunne projiseres som tredimensjonale hologrammer, samt augmentert virkelighet (AR), hvor man undersøkte hvordan AR-overlegg kunne benyttes for å forbedre spillerens interaksjon med spillverdenen, potensielt gjennom mobile enheter eller AR-briller. Disse utforskningene ble gjennomført parallelt med utviklingen av den sentrale spillopplevelsen ved bruk av tradisjonelle spillkontrollere, med den hensikt å identifisere potensielle fremtidige integrasjoner og utvidelser av «Queens Game«-plattformen.

Lenken under går til Den norske filmskolens offisielle nettside for forskningsprosjektet «Queens Game«. Der finner du en oversikt over prosjektets mål, hvordan det passer inn i Program for kunstnerisk utviklingsarbeid, og prosjektets plass i kunstnerisk forskning i Norge. Siden beskriver hvordan prosjektet fokuserer på interaktiv historiefortelling gjennom et «HiStoryGame«, og hvordan målet er å utvikle nye måter å engasjere publikum med historie på: https://filmskolen.no/en/research/artistic-research/queens-game

2D-animasjon - 3D-animasjon - 3D-modellering - 3D-skulpturering - 3D-teksturering - Filming - Grafikk - Utdanningsutvikling - Utvikling av 3D-hologrammer - Utvikling av immersive opplevelser