Forsvarsmuseet ga Extended Media i oppdrag å utvikle en interaktiv utstilling der man kunne utforske middelalderens Akersborg (nå Akershus slott og festning) i Oslo. Prosjektet tok sikte på å gjenskape borgen slik den så ut på 1300-tallet, da dronning Margrete bodde der. Utstillingen var en del av «Vår fru dronning Margrete – Vår edle dronning Margrete«
Det var en spesiell utfordring å gjenskape borgen, siden mye av den opprinnelige middelalderstrukturen er borte på grunn av tidens tann, brann og ombygginger. Prosjektet brukte derfor digital teknologi for å skape en engasjerende og historisk korrekt opplevelse for besøkende, der de kan utforske borgen virtuelt slik den kan ha sett ut i middelalderen.


Utstillingen «Medieval Akershus Castle» bygger på et tidligere forskningsprosjekt, «Queens Game«, som var et pilotprosjekt for interaktiv historiefortelling ved Den norske filmskolen. «Queens Game» handlet om den unge dronning Margrete og hennes tid på Akersborg, og la grunnlaget for å gjenskape borgens indre rom og stemning. Professor Maureen Thomas ledet arbeidet med å tilpasse «Queens Game» til utstillingen, og hadde ansvar for forskning, historiearkitektur, dramaturgi, dialog og regi.


Målet med prosjektet var å gi liv til den forsvunne middelalderborgen gjennom en virtuell opplevelse som tok de besøkende med tilbake i tid. En stor utfordring var at mye av den opprinnelige borgen er borte, ødelagt av brann og ombygginger opp gjennom århundrene. Extended Media brukte derfor digitale verktøy og historisk forskning for å lage en så nøyaktig og engasjerende fremstilling som mulig av borgen slik den kan ha sett ut på 1300-tallet.

For å gi de besøkende en enda bedre opplevelse, ble den opprinnelige digitale modellen videreutviklet i spillmotoren Unreal Engine. Dette gjorde det mulig å lage en interaktiv utstilling der besøkende kunne utforske borgen virtuelt, bevege seg rundt i rommene og interagere med omgivelsene. Med Unreal Engine kunne vi også legge til dynamiske elementer, som animerte figurer og interaktiv historiefortelling, for å gjøre borgen levende.