Akershus festning og slott i Oslo ligger der middelalderborgen Akersborg lå, som brant ned i 1527. Til utstillingen «Vår fru dronning Margrete» (mars 2022 – oktober 2023) bestilte Oslo kommune, Kulturetaten, Kulturarvfondet, en visuell representasjon av borgen fra Extended Media, slik den sannsynligvis så ut i dronning Margretes tid (1363–1386). Kommunen finansierte også en oppgradering av den forrige museumsutstillingen (tilskuddsnr.: KUL-D318-CYGZ).
Extended Media jobbet tett sammen med historiker Tom Andersen og professor i interaktiv historiefortelling, Maureen Thomas, og brukte digital teknologi for å løse utfordringen med å rekonstruere en historisk struktur som i stor grad var gått tapt. Rekonstruksjonen bygget på arbeidet til den norske arkitekten Holger Sinding-Larsen, som undersøkte slottsruinene fra 1905 til 1924, og laget detaljerte, målestokk-korrekte skisser av hvordan bygningene opprinnelig kan ha sett ut. Disse skissene, samt andre faglige tolkninger og arkivmateriale fra Akershus slottsmuseum,
«Vårt tekniske arbeid dekket hele prosessen fra å lage de digitale elementene til interaktiv implementering. 3D-modelleringen av slottet og omgivelsene, sammen med karakterene, ble gjort i Autodesk Maya. Disse elementene ble så importert til Unreal Engine 4.26, der vi utviklet den interaktive opplevelsen. Dette inkluderte skripting (med Blueprints), laging av materialer, lyssetting og optimalisering for god ytelse i museet. Animasjon av karakterene, som var viktig for å gi liv til katten og uglen, var også en viktig del av jobben. Utviklingen var en trinnvis prosess, fra en prototype til en ferdig, permanent utstilling. Dette krevde mye testing og justeringer basert på tilbakemeldinger fra besøkende og tekniske begrensninger. Hvordan vi laget den historiske modellen av Akersborg, vises i videoen:
Vi utviklet en «digital sandkasse» for å teste og forbedre de historiske tolkningene. Dette gikk ut på å lage en dynamisk 3D-modell der vi kunne utforske ulike arkitektoniske hypoteser. Visuelle konsepter og beskrivelser fra ulike kilder ble lagt inn i sandkassen, slik at teamet kunne sammenligne forskjellige teorier. For eksempel ble det anslåtte havnivået i middelalderen lagt inn i trådmodellen av terrenget, noe som hjalp oss med å fastslå sannsynlige høyder på murer og andre ting. Programmene vi brukte mest var Autodesk Maya og ZBrush. I «digital sandkasse»-konseptet brukte vi mye kommunikasjonsplattformer som Discord og Zoom.




Overgangen fra prototype til permanent installasjon ga oss både muligheter og tekniske utfordringer. Selv om den historiske grunnforskningen fortsatt var gyldig, krevde en permanent utstilling en stor overhaling av 3D-modellene og de interaktive systemene. Extended Media brukte Unreal Engine 4.26 til å skape et mer detaljert og solid miljø. Dette omfattet en fullstendig ombygging av Akersborg slott, med både indre og ytre borggård, basert på de justerte historiske tolkningene fra den første fasen. I tillegg utvidet vi den interaktive fortellingen med over 200 animerte NPC-figurer, med tale, noe som gjorde at middelalderborgen virkelig kom til live.


«Historisk nøyaktighet var viktig i alle ledd av ‘Medieval Akersborg’-prosjektet. Det var en spesiell utfordring å skulle rekonstruere en bygning som var borte, basert på få spor. Prototypen besto av to separate modeller – én av slottets utside i datidens landskap, og en annen, hentet fra Queens Game, av innsiden av nordfløyen. Selv om denne første modellen var verdifull, inneholdt den noen antagelser, spesielt om hvordan nordfløyen var innredet, og hvordan de forsvunne fløyene og tårnene så ut. Den oppgraderte Medieval Akersborg-utstillingen er mye mer nøyaktig. Grundig forskning av Andersen og Thomas, som gikk gjennom kilder som Nicolaysen (1833), Storm (1895) og Sinding-Larsen (1931, 1935) på nytt, gjorde at vi kunne finjustere topografien, dimensjonene og de arkitektoniske detaljene til alle bygningene på slottet. Utformingen av for eksempel brystvern tok utgangspunkt i lignende bevarte bygninger, som Kalø og Dover Castle. Prosjektet brukte også eksisterende karakterer, opprinnelig utviklet for Queens Game og inspirert av Codex Manesse og Luttrell Psalter, for å befolke den utvidede virtuelle verdenen på en effektiv måte.

Til tross for stramme budsjetter og tidsfrister i starten, klarte Extended Media å utvide Medieval Akersborg-utstillingen betraktelig, utover de planlagte utvendige oppdateringene. Selv om et fullt utforskbart indre av Kjernetårnet fortsatt er et mål for fremtiden, klarte teamet vårt å modellere og befolke et detaljert skriptorium/bokrom i Skattkammeret. Vi hentet inspirasjon fra vårt tidligere arbeid med Queens Game og fra historiske dokumenter (Diplomatarium Norvegicum, 1570).




Dette tillegget gir de besøkende et innblikk i hvordan verdifulle gjenstander og dokumenter ble oppbevart i borgen. I tillegg, og mer enn det som opprinnelig var planlagt, designet og bygget vi en rekke historisk korrekte tømmerbygninger som viser arbeidslivet på borgen. Med veiledning fra historiker Tom Andersen og basert på kilder som Storm (1901) og Øyen (1934), ble disse bygningene – inkludert vaskehus, bakeri, smie (en forbedret utgave), brygghus, røkeri, hundehus, staller og forskjellige verksteder og boliger – plassert innenfor de ytre murene, møblert, lyssatt og befolket med animerte figurer. Dette skaper en levende og engasjerende fremstilling av dagliglivet i en middelalderborg.


For Extended Media var det viktig med en god og intuitiv brukeropplevelse, og vi prioriterte derfor et brukervennlig grensesnitt for ‘Medieval Akersborg’-utstillingen. Vi brukte heuristisk evaluering for å finne og løse mulige problemer med navigeringen på startskjermen. For å gjøre utstillingen enda mer tilgjengelig, laget vi en egen nettside med nyttig informasjon og hjelp, som besøkende kan nå via smarttelefonen sin. QR-koder plassert ved siden av nettadressen, gir rask og enkel tilgang til nettsiden med kameraet på en smarttelefon eller et nettbrett. Denne løsningen med flere muligheter sikrer at besøkende med alle slags tekniske ferdigheter lett kan bruke utstillingen.

Den interaktive Medieval Akersborg-utstillingen ble et høydepunkt på «Vår fru dronning Margrete»-utstillingen, og fanget de besøkendes oppmerksomhet med sin levende rekonstruksjon av middelalderborgen. Utstillingen tok brukerne med tilbake i tid og lot dem utforske borgen fra unike synsvinkler, noe som skapte stor interesse og engasjement.
Fordi den hadde en slik varig appell og et stort potensial for læring, ble det bestemt at utstillingen skulle bli en fast installasjon på Besøkssenteret. Etter at utstillingen var over, ble den flyttet forsiktig til et rom ved siden av, hvor den fortsetter å glede og lære opp besøkende som en egen attraksjon.
Medieval Akersborg-prosjektet har fått svært gode tilbakemeldinger, både fra besøkende og eksperter i bransjen. Fagfolk har rost prosjektet som «sektorledende», «inspirerende og originalt» og «en ny og engasjerende vri» på museumsformidling. De trekker spesielt frem at prosjektet klarer å kombinere «historisk nøyaktighet med engasjement som appellerer til barn som er vant til dataspill». Dette viser at prosjektet har lykkes med å bruke digital teknologi til å gjøre historisk kunnskap, som vanligvis er gjemt bort i arkiver, tilgjengelig og spennende for et bredt publikum. Den nyskapende «digitale sandkassen», som kombinerer arkeologiske funn med interaktiv 3D-modellering, åpnet for en samarbeidsbasert og dynamisk tolkning av Akersborg slotts historie.
The virtual reconstruction of the Castle of Akersborg, Norway, stands out through the amazing richness of the aspects of medieval life it captures and the impressive attention to historical detail with which they are implemented. A key innovation resides in its design, which carefully and brilliantly combines elements of game-play and real-time narrative interaction with accurate and detailed visualisations of the past. At one end of the spectrum, commercial games don’t give – and don’t have to give – so much consideration to the the veracity of the historical details. At the other end, historical recreations don’t provide such rich spaces for real-time interaction. This implementation does both.
Medieval Akersborg represents an impressive application of state of the art modelling and rendering tools to interactive museum exhibits, well beyond public installations that I have seen deployed to date. Using these methods to maintain historical accuracy alongside visitor engagement that appeals to children who are accustomed to gaming technologies is quite an achievement. I do hope that this case points the way toward broader consideration of narrative performance within technologically enhanced cultural heritage settings.
Although my expertise with 3d-reconstructions and heritage is primarily from AR and location–based systems, I still find Medieval Akersborg fascinating. The interface conventions for user representation with owl and cat are very nice. I am also impressed by the overall ambience of the simulation, and the way the environment is enriched with a lot of human activity. The artificial lighting also adds well to overall experience.
The detailed recreation of Akersborg will make it easier for users to imagine what the fortress was like in its hey day, full of life, sounds and smells, when they later walk around in the real building and look for real-life clues. Introducing visitors to Akershus Festning in this way should spark interest in its rich history, and hopefully, a wish to know more.
The sandbox methodology used for the Medieval Akersborg model allows an ongoing discussion among historians, storytellers, and exhibit designers, enabling the integration of different media. The creation of narrative scenarios to test the use of spatial predictions is an example of creative interdisciplinary exhibit development.
The Medieval Akersborg interactive storyspace sets itself apart from other museum interpretation by seamlessly blending historical research, dramaturgy and gamification to create an engaging, historically-rooted, almost fairy-tale-like experience.
Sector leading – absolutely fascinating and impressive.
Til slutt viser Medieval Akersborg hvor mye digital teknologi og media kan forandre museumsopplevelsen, når det brukes som en hovedingrediens, og ikke bare som et tillegg. Ved å lage en interaktiv virtuell opplevelse i sanntid, har Extended Media skapt en presentasjon med mange sider, som passer for ulike måter å lære på og forskjellige interesser. Utstillingens engasjerende spill (med katt og ugle som avatarer), valgfrie lydkommentarer (på norsk og engelsk) og historisk korrekte detaljer, bidrar til en spennende og lærerik opplevelse. Medieval Akersborg oppfyller Besøkssenterets mål om å gi en innbydende og interessant inngang til middelalderens historie og kultur. Den fungerer både som en selvstendig attraksjon og en god introduksjon til Akershus festning. Historien blir levende gjennom denne nyskapende blandingen av interaktiv historiefortelling, filmatisk iscenesettelse og det siste innen spillteknologi.