Inside the Narrative er et forskningsprosjekt ved Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen som utforsker det narrative potensialet til Virtual Reality (VR) i dokumentarfilmskaping. Prosjektet undersøkte hvordan VR kan bevege seg utover tradisjonell historiefortelling for å skape oppslukende, interaktive opplevelser der betrakterens tilstedeværelse og handlefrihet påvirker fortellingen.
VR-applikasjonen Shadow of War, på norsk og kompatibel med Meta Quest, oversetter et dokumentarkonsept til en interaktiv virtuell opplevelse. Extended Media, med Rafał Hanzl som en sentral bidragsyter, samarbeidet med Torkell Bernsen og Gustav Kvaal fra Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen på det banebrytende forskningsprosjektet Inside the Narrative. Dette prosjektet flyttet grensene for dokumentarfilmskaping ved å utforske det immersive og interaktive potensialet til Virtual Reality (VR). Inside the Narrative fokuserte på konseptet «historieliv», og beveget seg utover tradisjonelle filmteknikker for å skape opplevelser der seeren er en aktiv deltaker, snarere enn en passiv observatør. Hanzl fungerte som prosjektleder, Unreal Engine-generalist og implementeringsspesialist, og håndterte også lydgjengivelse og romlig VFX.
Opplevelsen sentrerer rundt 92 år gamle Erik Kvaals førstehåndsberetning om bombingen av Bodø i 1940 og senkingen av DS Prinsesse Ragnhild under andre verdenskrig. Den tekniske tilnærmingen kombinerte en tegnet og animert visuell stil med et ambisonisk lydbilde for å skape et dypt immersivt miljø. Nøkkelteknologier som ble brukt inkluderte Unreal Engine, og en rekke romlige teknikker for å skape en «nær og informativ opplevelse» av denne historiske hendelsen. Prosjektet er dypt forbundet med ideen om overførbar læring fra fortiden for å bedre forstå og reflektere over nåtiden.




En omfattende oversikt over Inside the Narrative-prosjektet finnes i Research Catalogue, et internasjonalt, åpent tilgjengelig arkiv og database spesielt utviklet for kunstnerisk forskning og praksisbasert forskning: https://www.researchcatalogue.net/view/818058/818059.
No Matter Where er et tidligere, eksperimentelt og immersivt dokumentarprosjekt som fungerte som en forløper til Shadow of War, og utforsket volumetrisk film og fotogrammetri-miljøer. Rafał Hanzl, som kreativ teknolog, var ansvarlig for å lage et 360° panorama virtuelt sett ved hjelp av stillbilder, implementert i Unity-programvaren. Han integrerte også et virtuelt volumetrisk sett-miljø, ved bruk av fotogrammetri og et volumetrisk innspillingsstudio.


Med No Matter Where ønsket vi å utforske grensene for historiefortelling i VR, ved hjelp av prinsipper fra visuell kommunikasjon, interaksjonsdesign og spillutvikling. En del av dette var å la en operatør styre VR-installasjonen live. Den siste delen av presentasjonen, hvor man interagerte med en virtuell, volumetrisk person, ble avsluttet med kontakt med operatøren. Dette ga en kreativ vri som brøt med innlevelsen og forsterket det dramatiske uttrykket ved å sette det virtuelle opp mot virkeligheten.

Shadow of War er en VR-opplevelse som gir et tankevekkende innblikk i de emosjonelle og psykologiske sidene ved krig. Shadow of War er tilgjengelig på SideQuest, en plattform for VR-innhold, og gir et unikt perspektiv på krigens virkelighet: https://sidequestvr.com/app/34157/shadow-of-war.
Gjennom immersiv historiefortelling og interaktive elementer engasjerer opplevelsen brukerne og utfordrer deres forståelse.